Thursday 5 April 2012

.assalamualaikum.

CepatCepat


Pernah tak korang alami situasi ni: 

Tengah-tengah drive sambil layan Johara pagi Era, ada sebuah kereta dari belakang memandu rapat sangat dengan kereta kita. Then gaya nampak macam nak bergegas. Nampak macam tak sabar. Bila dia dah  potong kita, dia cilok sana, cilok sini. Memang nak cepat lah gamaknya. Pedal minyak sampai dah habis jejak dia tekan agaknya. Mungkin dia ada emergency kot, atau mungkin dia dah lambat pergi kerja, atau mungkin mak dia suruh dia belikan sarapan secepat mungkin. Ntahlahh! Apapun alasannya, panas jugak hati bila ada orang memandu macam tu. Yelah, orang lain pun nak cepat jugak. Kalau kau rasa nak extra cepat, kau pegilah kerja awal. Kau geraklah pepagi buta, time tu kau takpayah dah nak bawak lelaju. Memang jalan lengang, kau pun akan sampai destinasi dengan cepat, tepat dan selamat.

Tapi, yelah kita ni manusia biasa. Bila aku pikir balik, macam paku dulang paku serpih pun ada. Cakap orang, macam lah aku tak pernah terlewat. Macamlah aku tak pernah drive laju-laju sebab nak kejarkan sesuatu. Tipulah kalau aku cakap tak pernah. Nampak beno menipunye. Now, letakkan diri kau kat tempat orang yang terlambat tadi. Rasa tak menggelepor die macam mana? Mesti rasa macam nak kiamat dunia. Mesti rasa kalau lambat tu,aihhh mati lah. So, aku tak jadi nak marah orang yang bawak laju-laju tadi. Terus aku chillex anggap perkara tu normal. Alahh, biasalah orang ni. Kau pun kadang-kadang ada benda yang menjadikkan kau rushing. Tipu kalau tak pernah. TAPI, kalau bawak lelaju tu tak mengundang bahaya atau kemalangan pada orang tu kira fine lah. Boleh excuse lagi. So, hati-hati bila berada dalam situasi rushing ni. Hahaha :D



No comments: