Sunday 1 April 2012

.assalamualaikum.

Ikhlas

Sometimes kita lupa nak ikhlaskan perkara yang telah kita buat untuk seseorang. Bila kita happy, kita tak sakit, kita tak kecundang, kita bahagia, kita relakan semuanya. Segalanya. Bila semua nikmat yang ada ditarik, kita tewas, kita mula meminta-minta semua itu kembali. Kita mula paksa diri untuk membenci. Aku, memang ni perangai aku dulu. Masa aku dipijak-ludah dulu. Aku salahkan orang lain diatas silap aku sendiri. Aku bencikan orang lain atas kelalaian aku sendiri. Bila memberi, aku lupa. Bila dah terbuang, baru aku rasa menyesal. Rasa rugi teramat. Yelah,bila dah sayang semua pun sanggup.

Bila dah besar gini, aku fikir berdendam itu cuma bikin hitam hati. Untuk apa aku berdendam. Untuk apa aku meminta kesemua milik aku dikembalikan? Untuk apa jika aku tahu kesemuanya dah hapus berdebu. Untuk apa? Ya,aku silap. Aku silap nilai. Bukan silap nilai orang lain. Tapi silap nilai diri aku sendiri. Aku syok sendiri. Aku tagih simpati. Untuk apa? Untuk apa lagi? Semua sudah jelas ternyata. Kenapa tidak,aku terus melangkah dan buang perkara lampau. Kenapa aku tak pejam saja biar perkara tu berlalu. Kenapa? Sebab aku tak cukup gagah. Sebab aku cuma mampu melangkah bila kau ada. Bodoh, aku bodoh. Untuk apa aku harapkan sesuatu yang tak pasti. Minta itu dan ini. Cukup. Takdir itu pasti. 

Ini aku dulu, bila dipusing kira aku lebih rugi. Sebabtu jangan fikir diri sendiri kalau tak pasti.

No comments: